miercuri, 16 septembrie 2009

Nunta 1 sau frumoasele traditii din tara noastra

Ce tin neaparat sa va impartasesc este modul in care se fac nuntile acolo. Nu stiu exact in detaliu ci urmatoarele: nunta propriu - zisa noi o stiam a fi duminica. Deci duminica cununie civila ( daca e e cazul ) apoi impodobitul miresei / mirelui ( cu barbierit cu tot ), apoi fuga sa ii iei pe nasi, fuga sa o iei pe mireasa ( tu ginerele fiind, in acest caz ), apoi biserica, poze, poze, apoi la restaurant si party;cu furatul miresei, jarteaua, gaina - pentru cei care mai fac asta -, tortul miresei, voalul, aruncatul buchetului si gata. A doua zi ciorba de potroace cu cei apropiati, da? Cam asta pe scurt ce stiam eu de nunti. Aici in schimb duminica fiind nunta, am aflat de la mamaie ca trebuie sa mergem si sambata, neaparat. De ce ? dintr-un motiv care mi s-a parut deosebit de interesant si frumos. Ca si rude, trebuia sa te duci la petrecerea din seara dinaintea nunti ca sa iti confirmi prezenta la nunta in sine. Deci daca nu vii la petrecerea dinainte, inseamna ca nu vii la nunta. F tare mi s-a parut, deci iata dragii mei ca nu le mai trebuia confirmare cu nu stiu cat timp inainte, nici telefonic si nici pe mail sau biletele sau orice alt mijloc din asta intermediar, nu domne, direct, fata in fata. Apoi duminica la nunta, imi pare rau ca nu am fost prezenta la tot ( noi stateam in alt sat, si v-am mai zis. porumbul .. etc ) a fost o traditie ceva cu adapatul miresei - care din auzite parea ceva ce in partile de unde e mama( pe langa Pitesti ) s- ar traduce ca traditia cu bradul. Deci se plimba cu mireasa pe la fantani, tot cu bradul cred si ea scoate apa si ... nu mai stiu dar frumos. Apoi gatitul si nunta in sine: nunta la cort, unde ca orice nunta la cort la tara normal ca e cu nisip pe jos si carpete lucrate manual de mame acasa pentru zestrea fetei pe peretii cortului, cu mese facute din lemn adus proaspat de la padure si taiat atunci chiar si de mire ( pentru el asta e spa sau petrecerea burlacilor cred ), si banci - fara spatar - tot din lemn proaspat taiat, mese impodobite, banci, mancare facuta acasa de oamenii satului, la masa serviti de "alergatori" cu un domn care era seful si daca el nu era acolo stateau fetele si baietii cu farfuriile in mana pana venea el si servea primul - acesti alergatori erau prieteni la care mirele, mireasa sau parintii si rudele lor fusesera si ei “alergatori” la randul lor la nuntile lor, sau ale copiilor lor. Carpetele ca si carpetele da aia cu nisipu' m-a dat pe spate, ca eu ca o lady ce sunt, aveam niste sandalute frumuselee - frumuselee, care aveau niste tocuri subtireleee subtirele. Poate va intrebati de ce vorbesc la trecut despre ele … pentru ca am dansat si eu 2 hore si gata nu le mai pot purta. Ca si traditii: sa nu va imaginati ca era ring de dans, se danseaza printre mesele din cort. Dansul mirilor nu exista. Se danseaza un tip de dans – hora ce o fi ea – pe care eu nu le-am vazut / auzit niciodata, prin urmare ne-au bulversat total si ne-au si frustrat putin pentru ca noua ne place sa dansam ff mult. Frumos dansul, nimic de zis – dar noi, necunoscatori. Sa nu va mai povestesc ca la nas i s-au adus 2 porci vii - stiti, imi venea sa strig : oh it's alive + gaini pe platouri + bauturi, asa cu mare fast s-a strigat ca vine ploconul nasului ( ca nu cumva noi astia sa avem vre-un dubiu ), pe care apoi l-a impartit cu noi … adica ne-a venit friptura. O alta chestie, o data cu ploconul nasului a venit si tortul miresei, care s-a aplaudat, luminat, sarbatorit cu artificii si mare fast si atat .. ca de mancat nu s-a mancat. Tortul nu se serveste la masa la nunta ci a doua zi la “tuica fiarta”. Erau si nasi si mosi: nasii – nasi de cununie si mosii – mosi de botez. A .. S-A STRIGAT DARUL. Sincer la asta eu m-am speriat, dar a trecut si iata ca sunt bine sanatoasa. A doua zi dimineata de dupa nunta si de fapt a treia zi de nunta a fost „ tuica fiarta” ( ciorba de potroace cum mai stiu unii ) adica se fierbe in mijlocul curtii un mare cazan de tuica si vin rudele sa bea si sa manance iarasi + tortul miresei. Si ce e mai tare si mai tare, e ca in afara de asta mai e petrecere mare si in seara celei de a treia zile: socrii mari si mici sunt manjiti pe fata cu nu mai stiu – ce au pe acolo in tuciurile unde au facut mancarea pentru nunta ) si cu mare alai sunt luati in carute si dusi la rau unde sunt spalati cu surle si trambite ca sa li se multumeasca pentru efortul facut pentru copii. Ce sa va mai spun: tot satul era adunat pe langa cortul cu nunta ( si probabil se amuza de cum imi iese mie nisipul din sandalute, tasnind ca o arteziana ), serviti si ei la randul lor cu cate ceva. Am mancat la nunta asta cat nu mananc intr-o luna de stat acasa full time: nu am vazut in viata mea atata aperitivul ( cred ca la birou il dadeam gata cu totii in 2 zile ), friptura, sarmale si a mai fost ceva intre aperitiv si sarmale, bauturi peste bauturi si facute in casa si in afara casei. Pai cum sa mai pleci domne... Doar ca noi nu am stiut ca asa se desfasoara, las ca la anu' face si verisoara si o sa stiu ce si cum ... poate o sa invat si dansul ala. Ca si concluzie: mi-a placut ff mult, m-a invatat ff multe si am aflat originea multor traditii din ziua de azi ... De aia in povesti durau nuntile 3 zile si trei nopti.. iata ca la noi in tara avem inca nunti ca in povesti Va pup

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu